ــیɪʀᴀɴɪایرانــ

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی

ــیɪʀᴀɴɪایرانــ

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی

ــیɪʀᴀɴɪایرانــ

فلک به مردم نادان دهد زمام مراد. تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس

logo-samandehi
از بازدید کنندگان محترم دعوت میشود تا در صورت تمایل، بعد از عضویت در سایت بیان ، در این بلاگ به عنوان نویسنده شروع به کار کنند. برای این امر،کافیست در بخش دعوت به نویسندگی تنها نام کاربری خود را همراه با مشخصات فردی ارسال کنید.
در حال بارگزاری موتور جست و جو
برای شنیدن آهنگ نابرده رنج احسان خواجه امیری روی دکمه زیر کلیک کنید.
آخرین نظرات
کد لوگوی ما در جعبه پایین


قرآن برای هدایت ما بس است؟ پس بخوان اسناد قرآنی را!

بسم الله.

اخیرا با موضوعی در مباحثات با اهل مذاهب دیگر اسلام، همچون اهل تسنن با این موضع برخورد میکنیم که میگویند: "قرآن برای ما بس است." و احادیثی که پیامبر بیان کرده اند را در مورد جانشینی اهل بیت انکار کرده و میگویند قرآن کفایت است طبق حرفی که عمر، خلیفه دوم زده است.

حال به آیه ای میپردازیم که این استدلال ایشان را با خود کلام الله نقض میکند و باز ایشان قبول نکرده و سر لجبازی و تعصب و افراط را رها نمیکنند.

سوره ی نجم، آیات 3 و 4 میفرماید:

"وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٣ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ ﴿٤﴾"

و از سر هوس سخن نمى‌گوید. (۳) این سخن بجز وحیى که وحى مى‌شود نیست. (۴)

ابتدا به شأن نزول آیات 1 الی 4 سوره نجم میپردازیم و مشخص میشود که منظور قرآن چه کسی است.

شأن نزول آیات 1تا 4:

محمد بن العباس بعد از چهار واسطه از امام صادق علیه‌السلام و آن بزرگوار از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل نماید که فرمود: من سید النّاس هستم و در این باره فخرى بر من نیست و على سید المؤمنین است. بار خدایا دوست بدار کسى را که على را دوست بدارد و دشمن بدار کسى را که على را دشمن بدارد، مردى از قریش گفت: محمد در صدد تحسین و تعریف پسرعموى خویش است سپس این آیات نازل گردید و خاطر نشان ساخت که گفتار پیامبر درباره پسرعموى خود از روى هوى هوس نبوده بلکه از وحى پروردگار است.

و نیز محمد بن العباس بعد شش واسطه از امام صادق علیه‌السلام نقل نماید که هنگامى که رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم على را به عنوان ولایت معرفى فرمود، مردم سه فرقه شدند. دسته اى گفتند: محمد گمراه شده است.

فرقه اى گفتند: در غوایت افتاده است، طائفه اى گفتند: از روى هوى و هوس درباره اهل بیت و پسرعموى خود سخن مى گوید سپس خداوند این آیات را نازل فرمود.

منبع: البرهان فی تفسیر القرآن.

 

همانطور که در قرآن ذکر شده، هیچ حرف پیامبر از روی هوی و هوس نیست و هر حرفی بزند همان حرف خداست با این تفاوت که در قرآن ذکر نشده است و در بطن قرآن قابل یافتن است. بنا بر این هنگامی که خود خدا در آیه 157 سوره اعراف میفرماید :

"الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ ۚ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴿١٥٧﴾"

"همانان که از این فرستاده، پیامبر درس نخوانده -که [نام‌] او را نزد خود، در تورات و انجیل نوشته مى‌یابند- پیروى مى‌کنند؛ [همان پیامبرى که‌] آنان را به کار پسندیده فرمان مى‌دهد، و از کار ناپسند باز مى‌دارد، و براى آنان چیزهاى پاکیزه را حلال و چیزهاى ناپاک را بر ایشان حرام مى‌گرداند، و از [دوش‌] آنان قید و بندهایى را که بر ایشان بوده است برمى‌دارد. پس کسانى که به او ایمان آوردند و بزرگش داشتند و یاریش کردند و نورى را که با او نازل شده است پیروى کردند، آنان همان رستگارانند. (۱۵۷)"

پس این حرف که قرآن برای ما کفایت است خیلی حرف سخیف و دور از عقل و منطقی است، زیرا قرآن فقط در بعضی موارد جزئیات را ذکر کرده و بیان جزئیات باید توسط پیامبر و معصومین علیهما سلام باشد.

اگر قرار بود قرآن تمام جزئیات را ذکر کند باید به چندین جلد نازل میشد.

حال با استفاده از آیه 157 سوره اعراف که ذکر شد، این استنباط میشود که باید از پیامبر و گفته هایش پیروی شود و تمامی گفتار پیامبر همان کلام الله است.

بنا بر این حرف خلیفه دوم (عمر) که گفته است قرآن برای ما بس است، طبق آیه خود قرآن نقض هست و باید از احادیث و روایات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام برای هدایت و راهنمایی استفاده کرد.

این مطلب در irani.blog.ir نوشته شده است. کپی با ذکر منبع بلامانع است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظراتی که به صورت خصوصی ارسال میشوند امکان پاسخ گویی توسط مدیر وبلاگ را ندارند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">