ــیɪʀᴀɴɪایرانــ

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی

ــیɪʀᴀɴɪایرانــ

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی

ــیɪʀᴀɴɪایرانــ

فلک به مردم نادان دهد زمام مراد. تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس

logo-samandehi
از بازدید کنندگان محترم دعوت میشود تا در صورت تمایل، بعد از عضویت در سایت بیان ، در این بلاگ به عنوان نویسنده شروع به کار کنند. برای این امر،کافیست در بخش دعوت به نویسندگی تنها نام کاربری خود را همراه با مشخصات فردی ارسال کنید.
در حال بارگزاری موتور جست و جو
برای شنیدن آهنگ نابرده رنج احسان خواجه امیری روی دکمه زیر کلیک کنید.
آخرین نظرات
کد لوگوی ما در جعبه پایین


اثبات معنای مولا در روز غدیر

بسم الله.

در این مطلب به راحتی و با کمک منطق و عقل معنای درست مولا را در روایت "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" اثبات میکنیم.

دلیل اول:  بعد از آخرین حج پیامبر(ص)، در راه بازگشت از مکه به مدینه، در آبگیر غدیر این آیه به ایشان نازل شد:

یَا أَیُّهَا الرَّ‌سُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّ‌بِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِ‌سَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِ‌ینَ

اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمى‌کند.

مائده 67

دلیل توقف پیامبر در آبگیر غدیر هم، همین آیه بود که آنچه را که به تو نازل شده است ابلاغ کن و اگر ابلاغ نکنی رسالت خود را نرسانده ای.

خب. چه چیز مهمی بوده است که اگر ابلاغ نمیشد 23 سال زحمت پیامبر همگی بر باد بود و دین کامل نمیشد؟

من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه

آیا ترجمه ی این عبارت طبق آیه ی قرآن که اهمیتش در حدی است که اگر بیان نشود دین ناقص میماند، این است؟:" هر کس من دوست او هستم علی نیز دوست اوست"

دلیل دوم: بعد از بیا خطبه ی غدیر خم این آیه نازل شد:

الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُ‌وا مِن دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَ‌ضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ‌ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ‌ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ

امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‌] آیینى برگزیدم. و هر کس دچار گرسنگى شود، بى‌آنکه به گناه متمایل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد]، بى تردید، خدا آمرزنده مهربان است.

مائده 3

آیا اعلام دوستی با امام علی علیه السلام انقدر مهم بوده که با اعلام آن دین کامل شد؟ چنین چیزی محال عقلیست.

دلیل سوم: قبل از روایت من کنت مولاه فهذا علی مولاه چه گفته شده است؟ لازم به ذکر است که در قرآن آمده: النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْ‌حَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّـهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُهَاجِرِ‌ینَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِیَائِکُم مَّعْرُ‌وفًا ۚ کَانَ ذَٰلِکَ فِی الْکِتَابِ مَسْطُورً‌ا

پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزدیکتر] است و همسرانش مادران ایشانند، و خویشاوندان [طبق‌] کتاب خدا، بعضى [نسبت‌] به بعضى اولویت دارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدّمند]، مگر آنکه بخواهید به دوستان [مؤمن‌] خود [وصیت یا ]احسانى کنید، و این در کتاب [خدا] نگاشته شده است.

احزاب 6

حال سخن پیامبر قبل از گفتن من کنت مولاه فهذا علی مولاه:

من اولی بالمومنین من انفسهم؟

چه کسی بر مومنان از خودشان سزاوار تر است؟

همه آنجا گفتند انت یا رسول الله! همه اعتراف کردند که پیامبر بر مومنان از خودشان نزدیک تر است! پس وقتی بلافاصله بعد از این جمله میفرماید: من کنت مولاه فهذا علی مولاه و سه بار این جمله را تکرار میکند مشخص هست که منظور دوستی نیست، و منظور مقام والای امامت و سرپرستی هست!

دلیل چهارم: چرا مردم بعد از خطبه ی غدیر خم با امام علی علیه السلام بیعت کردند؟ حتی تشت پر از آب قرار دادند تا زنان هم بتوانند بیعت کنند. مگر برای دوستی بیعت لازم است که این بار دوم باشد؟

دلیل پنجم: کسی نبود که نداند علی علیه السلام نزدیک ترین فرد به پیامبر بودند. از بچگی در دامان پیامبر بزرگ شدند، پیامبر لقمه ی غذای خود را به امام علی میدادند، و صفاتی که به امام علی میدادند و تعاریفی که میکردند کاملا واضح بود که با ایشان صمیمی ترین و نزدیک ترین رابطه را دارند. این صفات را به هیچ کدام از اصحاب ندادند. نمونه هایی از احادیث را که در کتب شیعه و سنی نقل شده است می آورم:

1- حدیث الرایة:

در یکی از روزهای جنگ خیبر فرماندهی عملیات با ابوبکر بود، متأسفانه او فرا کرد و به وقت برگشتن، نفرات خود را متّهم به‏ترس و فرار می‏کرد، و نفراتش او را، روز دوم فرماندهی با عمر بود، اونیز مانند ابوبکر فرار کرد، (این جریان بسیار مشهور است حتی ابن ابی الحدید آنرا به شعر درآورده است). رسول خدا (ص) که از این پیشامد بسیار ناراحت شده بود فرمود: فردا پرچم را به دست مردی خواهم داد که خدا و رسولش او را دوست دارند و او خدا و رسولش را دوست دارد، هجوم کننده است، فرار کننده نیست، از حمله بر نمی‏گردد تا خدا به دست او قلعه را فتح کند، فردای آنروز که همه انتظار حیازت و به دست آوردن این مقام را داشتند، آن حضرت علی بن ابیطالب را خواست و پرچم را به او داد و خدا در دست او فتح به وجود آورد:

«قال: لأطینّ الرایةَ غداً رجلاً یحبّه اللّهُ و رسولُه و یُحبّ اللّهَ وَ رسولَه کّرارٌ غیرُ فّرارٍ لا یَرجعُ حتّی یَفتح اللّه علی یدیه فاعطاها علیّاً ففتح علی یدیه»

ارشاد مفید ص: 57، اعلام الوری 62 و 63 به نقل بحار ج 21 ص 21، صحیح بخاری ج 5 ص 171 باب عزوة خیبر، صحیح مسلم ج 2 ص 360 باب من فضائل علی بن ابیطالب (ع).

آنچه در این حدیت بیشتر مورد دقت است کلمه «یُحبّه للّهُ و رسولّه» می‏باشد که رسول خدا (ص) به طور قاطع فرموده: علی کسی است که خدا و رسولش او را دوست می‏دارند این منقبت در حق احدی از صحابه نقل نشده و فریقین در آن اتفاق دارند.

2- حدیث سد الابواب‏:
وقتی که رسول خدا (ص) مسجد مدینه را ساخت، منزلهائی در کنار آن بنا نهاد که زنان خویش را در آن مسکن داد، برای علی بن ابیطالب (ع) نیز منزلی در کنار منزل خود ساخت، یاران آن حضرت نیز هر یک حجره‏ای ساخته و ساکن شدند، درهای همه آن منازل به مسجد باز می‏شد و آنها به خانه‏های خویش از مسجد رفت و آمد می‏کردند.

از جانب خدا وحی آمد که بجز در منزل رسول خدا و در منزل علی بن ابیطالب باید همه درها گرفته شود، به دنبال این فرمان رسول خدا (ص) فرمود:

«سُدّوا هذه الأَبواب إلاّ باب علیّ» یعنی: همه این درها را بگیرید مگر باب علی بن ابیطالب را، مردم در این باره به گفتگو برخاستند حضرت در میان قوم بپاخاست، بعد از حمد و ثنای خداوند فرمود: من از طرف خدا به گرفتن و بستن این درها بجز باب علی بن ابیطالب مأمور شده‏ام، و شما پشت سر من گفتگو کرده‏اید، من از پیش خود نه چیزی بسته‏ام و نه باز کرده‏ام، لیکن به چنین کاری مأمور شدم و اطاعت کردم.

علل الشرایع باب 154 ص 201، بحارالانوار ج 39 ص 19 - 35 بطور مشروح، مسند احمد ج 2 ص 26، مستدرک حاکم ج 3 ص 125، در علل الشرایع آمده: «عن ابن عباس قال لما سدّ رسول الله (ص) الابواب الشارعة الی المسجد الاباب علی (ع) ضبحّ اصحابه من ذلک فقالوا یا رسول الله لم سددتَ ابو ابنا و ترکت باب هذا الغلام! فقال (ص) ان الله تبارک و تعالی امرنی بسد ابوابکم و ترک باب علیّ...»

پس از بیانات رسول خدا (ص) همه درها گرفته و بسته شد. بجز دری که امیرالمؤمنین (ع) به مسجد داشتند، در زمان بنی امیه که مسجدالنبی را وسعت دادند همه آن حجره‏ها جزء مسجد گردید.

شیعه و اهل سنت در این قضیه اتفاق دارند و آن از مناقب منحصر به علی (ع) و خانواده اوست که مشمول «أَذهبَ اللّه الرّجسَ و طهرّهم تَطهیراً» بودند. جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به الغدیر ج 3 ص 202.

این هم بعضی از تعاریفی که پیامبر در باره ی امام علی ذکر کردند. اگر بیشتر خواستید بگید بیان کنم.

دلیل ششم: آیا بیان اعلام دوستی انقدر مهم بوده که که مردم رو در هواینی گرم سحرا به مدت سه روز نگه دارند تا کسانی که جلو رفتند باز گردند و کسانی که عقبند به جمع ملحق بشند؟؟ آیا این ظلم نیست که مردم رو بخاطر مسئله ای که از آن با خبرند نگه داشت؟ اون هم از جانب رسول خدا؟!


همه ی این دلایل به وضوح نشان میدهند که به هیچ عنوان نمیتوان مولا را در روایت" من کنت مولاه فهذا علی مولاه" به عنوان دوست معنا کرد حتی اگر در لغت نامه این معنا را هم بدهد. مثالش واضح است.وقتی میگوییم که شیر را شکار کردم، کسی از شیر معنای دوم یا سوم آن که میتواند شیر نوشیدنی یا شیر دستگیره آب باشد برداشت نمیکند.

برداشت معنای دوست در آن روایت به همان اندازه ی مثال مزحک است.

اگر سوالی داشتید مطرح کنید. موفق باشید. یا علی.

پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزدیکتر] است و همسرانش مادران ایشانند، و خویشاوندان [طبق‌] کتاب خدا، بعضى [نسبت‌] به بعضى اولویت دارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدّمند]، مگر آنکه بخواهید به دوستان [مؤمن‌] خود [وصیت یا ]احسانى کنید، و این در کتاب [خدا] نگاشته شده است.

نظرات (۱)

لعن علی عدوک یاعلی

 

پاسخ:
بیش باد
نظراتی که به صورت خصوصی ارسال میشوند امکان پاسخ گویی توسط مدیر وبلاگ را ندارند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">